
Page 1 

 
 
 

CAROLYN CONDIT, Plaintiff, v. NATIONAL ENQUIRER, INC., Defendant. 
 

CIV F 02-5198 OWW LJO  
 

UNITED STATES DISTRICT COURT FOR THE EASTERN DISTRICT OF 
CALIFORNIA 

 
248 F. Supp. 2d 945; 2002 U.S. Dist. LEXIS 16107; 90 A.F.T.R.2d (RIA) 5717; 30 Me-

dia L. Rep. 2537 
 
 

July 10, 2002, Decided   
July 10, 2002, Filed  

 
SUBSEQUENT HISTORY: Motion denied by Condit 
v. Nat'l Enquirer, Inc., 2003 U.S. Dist. LEXIS 19257, 31 
Media L. Rep. (BNA) 2331 (E.D. Cal., June 20, 2003) 
 
DISPOSITION:     [**1]  Defendant's motions were 
DENIED.   
 
 
COUNSEL: For CAROLYN CONDIT, plaintiff: Brian 
Anthony Rishwain, Johnson and Rishwain LLP, Los 
Angeles, CA. Rodney Smolla, University of Richmond, 
T C Williams School of Law, Richmond, VA. 
 
For NATIONAL ENQUIRER INC, defendant: Bruce 
Alan Owdom, Dietrich Glasrud Mallek and Aune, Fres-
no, CA. Adam White Scoville, PRO HAC VICE, Thom-
as B Kelley, PRO HAC VICE, Steven D Zansberg, PRO 
HAC VICE, Faegre & Benson, Denver, CO. Michael B 
Kahane, American Media Inc, Law Department, Boca 
Raton, FL. 
 
For AMERICAN MEDIA, INC., defendant: Thomas B 
Kelley, PRO HAC VICE, Faegre & Benson, Denver, 
CO.   
 
JUDGES: Oliver W. Wanger, UNITED STATES DIS-
TRICT JUDGE.   
 
OPINION BY: Oliver W. Wanger 
 
OPINION 

 [*947]  MEMORANDUM DECISION AND 
ORDER RE: DEFENDANT'S MOTION TO DISMISS 

OR STRIKE, OR, ALTERNATIVELY, SUMMARY 
JUDGMENT AND ATTORNEY'S FEES 
 
I. INTRODUCTION  

Carolyn Condit ("Plaintiff") sues National Enquirer, 
Inc. ("Defendant"), and unnamed  [*948]  Does for 
libel based on statements published in two issues of De-
fendant's weekly publication, The National Enquirer, 
dated August 7 and September 4, 2001. See Doc.1, 
Complaint, filed February 21, 2002. Diversity jurisdic-
tion is invoked under 28 U.S.C. § 1332, [**2]  based on 
the parties' citizenship in different states and the amount 
in controversy in excess of the $ 75,000 jurisdictional 
minimum. Defendant moves to dismiss or strike Plain-
tiff's Complaint under Fed.R. Civ.P. 12(b)(6), or alterna-
tively, for summary judgment and attorney's fees under 
California Code of Civil Procedure section 425.16 pro-
hibiting Strategic Lawsuits Against Public Participation. 
See Doc.19, filed April 1, 2002. Plaintiff opposes De-
fendant's motion. See Doc.28, filed June 17, 2002. Oral 
argument was heard July 1, 2002. 
 
II. BACKGROUND  

Plaintiff is a California citizen and the wife of for-
mer United States Congressman Gary A. Condit. See 
Complaint at P3. Plaintiff's Complaint alleges she is not 
a public figure, has never given, or granted a request for 
her to give, an interview to a journalist, and has not vol-
untarily injected herself into a matter of public concern 
in an attempt to influence the outcome of a controversy. 
See id. Defendant's articles, exhibits 1 and 2 to the Com-
plaint, confirm that Plaintiff is a "private" person who 
has not participated in her husband's public life. Defend-



Page 2 
248 F. Supp. 2d 945, *; 2002 U.S. Dist. LEXIS 16107, **; 

90 A.F.T.R.2d (RIA) 5717; 30 Media L. Rep. 2537 

ant is a corporation with its principal place of business 
[**3]  in Boca Raton, Florida. See Complaint at P4. De-
fendant disseminates a weekly publication, The National 
Enquirer (the "Enquirer"). See id. 

Some time before July 26, 2001, the Enquirer re-
ported on its website, 
<http://www.nationalenquirer.com>, that "just days be-
fore" the disappearance of Mr. Condit's intern, Chandra 
Levy, Plaintiff phoned Mr. Condit's Washington, D.C., 
apartment from the Condits' home in Ceres, California, 
and verbally attacked Ms. Levy during a five-minute 
telephone conversation. See Complaint at P6. On July 26, 
2001, the Washington Metro Police Department re-
sponded to the Enquirer's report and debunked the re-
ported phone call with the following statement from 
Chief Terrance W. Gainer: "I don't think there's any truth 
to that whatsoever." See id. at P7. The following day, 
July 27, 2001, Washington Metro Police spokesperson 
Joe Gentile also dismissed the Enquirer's report, stating: 
"I am saying there is no foundation to that report." See 
id. 

Several newspapers, including the USA Today, New 
York Post, and Washington Times, reported the infor-
mation that was posted on the Enquirer's website, in-
cluding that Plaintiff verbally [**4]  attacked Ms. Levy 
over the telephone just days before her disappearance. 
See id. at P8. Plaintiff alleges that notwithstanding the 
statements by Washington Metro Police Department 
personnel, the Enquirer on August 7, 2001, published an 
article describing the purported angry phone call between 
Plaintiff and Ms. Levy. See id. at P9. 

Plaintiff's Complaint contains three claims for libel. 
See Complaint. The first claim alleges Defendant pub-
lished the following "First Offending Statements" in the 
August 7, 2001, edition of the Enquirer: 1) the large, 
bold-faced, all-caps headline on the cover: "COPS: 
CONDIT'S WIFE ATTACKED CHANDRA"; 2) the 
sub-headlines on the cover: "The furious phone call," and 
"What wife is hiding"; 3) the story headline in all-caps 
on page 32: "COPS: CONDIT'S WIFE ATTACKED 
CHANDRA"; and 4) the first paragraph of the article on 
page 32: "Gary Condit's bitter wife flew into a rage and 
attacked Chandra Levy in a furious confrontation just 
days before the intern's disappearance, The ENQUIRER 
has learned exclusively."  [*949]  See Complaint at 
PP13-15, Exh. A. 

Plaintiff alleges the First Offending Statements are 
libelous on their face, per se, because they [**5]  imply 
Plaintiff committed crimes of assault and battery. See 
Complaint at P16. Plaintiff alleges the First Offending 
Statements are reasonably susceptible of a defamatory 
meaning because they falsely insinuate or state: a) the 
police believe, and the true fact is, that Plaintiff physi-

cally attacked and/or was physically involved in the dis-
appearance of Ms. Levy; b) Plaintiff is hiding infor-
mation about Ms. Levy's disappearance; and c) Plaintiff 
had a telephone call with Ms. Levy "just days before" 
Ms. Levy's disappearance. See Complaint at PP17-18. 
Plaintiff alleges she has never seen Ms. Levy in person 
or spoken to her on the telephone, and telephone records 
show no phone call made "days before" Ms. Levy's dis-
appearance from Plaintiff's home in Ceres, California, to 
Mr. Condit's apartment in Washington, D.C. See Com-
plaint at P18. 

Plaintiff alleges Defendant was aware the cover and 
story headlines were misleading but made no attempt to 
clarify their meaning prior to publication. See Complaint 
at P19. Since Defendant's in-house counsel and vice 
president, Michael Kahane, has performed 
pre-publication review for another tabloid, the Globe, 
since 1995, Plaintiff asserts [**6]  Defendant was sub-
jectively aware the headlines in the First Offending 
Statements conveyed a defamatory or potentially defam-
atory meaning in light of Kaelin v. Globe Comm. Corp., 
162 F.3d 1036 (9th Cir. 1998), which held the following 
headline reasonably susceptible of a defamatory mean-
ing: "COPS THINK KATO DID IT!" See Complaint at 
P19. The Complaint charges Defendant recklessly disre-
garded its awareness of the defamatory meaning of the 
First Offending Statements by failing to explore whether 
a defamatory meaning was communicated. See id. Plain-
tiff claims Defendant deliberately intended to convey the 
impression that Plaintiff physically attacked Ms. Levy or 
that her disappearance was a result of Plaintiff's jealous 
rage when Defendant had no reason to believe that im-
pression was true. See id. 

Plaintiff's second claim alleges Defendant published 
the "Second Offending Statements" in the August 7, 
2001, edition of the Enquirer in the story beginning on 
page 32: 1) "In a major breakthrough, investigators have 
uncovered what they say is the 'blowup phone call' be-
tween Chandra and Carolyn Condit -- during which the 
24-year-old intern told an enraged Carolyn [**7]  that 
Gary was dumping her to start a new life and family with 
Chandra"; 2) "The Justice Department source confirmed: 
'Investigators are now sure that Mrs. Condit talked with 
Chandra Levy in the days before her disappearance'"; 
and 
  

   3) In a bombshell disclosure, a source 
told the Enquirer: "Investigators got 
phone records that show a phone call from 
Condit's home in California to his apart-
ment in Washington that was over five 
minutes long. 

. . . 



Page 3 
248 F. Supp. 2d 945, *; 2002 U.S. Dist. LEXIS 16107, **; 

90 A.F.T.R.2d (RIA) 5717; 30 Media L. Rep. 2537 

From their extensive work including 
interviews with Condit, his wife, and 
Chandra's family members and friends, 
investigators now say that Chandra and 
Carolyn had a heated conversation. When 
the phone rang, Chandra was in the 
apartment and saw from the caller ID that 
it was from Condit's home in California. 
And she boldly answered it. 

 
  

Chandra and the wife had a heated phone scream-
fest. . . ." Complaint at PP25-26. 

Plaintiff's third claim alleges Defendant published 
the "Third Offending Statement" in the September 4, 
2001, edition of the Enquirer: "Just days before the in-
tern's  [*950]  disappearance Carolyn flew into a rage at 
Chandra during a phone call." Complaint at P34. Plaintiff 
asserts Defendant recycled the information [**8]  about 
the phone call from the August 7, 2001, issue of the En-
quirer without further corroboration by additional 
sources. See id. at P36. Defendant or its purported source 
or sources fabricated the "furious phone call" and that 
any source on the matter was not credible because the 
story is unsupported by phone records and no such call 
occurred. See id. 

The Complaint charges that Defendant published the 
First, Second, and Third Offending Statements (collec-
tively, the "Offending Statements") with negligence and 
constitutional and actual malice with knowledge that 
they were false or with a reckless disregard for their truth 
or falsity. See id. at PP19, 28, 36. Defendant was aware, 
at least eleven days before publishing the August 7, 
2001, issue and forty days before publishing the Sep-
tember 4, 2001, issue, that the Washington Metro Police 
Department denied the alleged phone call ever took 
place. See id. Without attempting to interview Plaintiff, 
Defendant recklessly ignored the known contradictory 
statements by Washington Metro Police and published 
the Offending Statements. See id. 

The Complaint asserts Defendant had a "pecuniary 
motive" to publish headlines and [**9]  stories reasona-
bly susceptible of a defamatory meaning. See id. De-
fendant "had a predetermined bias against Mrs. Condit" 
and broke the story as a "World Exclusive" in an attempt 
"to gain sole credit as the first to sully Mrs. Condit's rep-
utation and to drag her into the morass." Id. The pur-
ported source is twice removed from any original source, 
but "Defendant purposely avoided the truth by failing to 
adequately fact-check to confirm the accuracy of the 
offending statements . . . where the implication of the 
offending statements are serious enough to warrant some 
type of substantiation." Id. "This was not 'hot news' for 

which there was an urgent need to publish without actual 
verification . . . ." Id. 

Plaintiff seeks $ 10,000,000.00 in general damages. 
See id. Plaintiff alleges she suffered emotional distress, 
including loss of reputation, humiliation, powerlessness, 
frustration, and anger, as well as discredit in the eyes of 
the public. See Complaint at P20. Plaintiff seeks punitive 
damages "in an amount appropriate to punish or set an 
example of the defendant." Id. at PP21, 30, 38. Plaintiff 
demands an apology and a retraction to be published in 
the  [**10]  Enquirer. See id. at PP22, 31, 39. Plaintiff 
admitted at oral argument she did not demand a correc-
tion from Defendant within twenty days following her 
knowledge of the publication as specified by California 
Civil Code section 48a. 
 
III. LEGAL STANDARDS  
 
A. Motion to Dismiss  

A motion to dismiss for failure to state a claim under 
Federal Rule of Civil Procedure 12(b)(6) is disfavored: 
"a complaint should not be dismissed for failure to state a 
claim unless it appears beyond doubt that the plaintiff 
can prove no set of facts in support of his claim which 
would entitle him to relief." See Conley v. Gibson, 355 
U.S. 41, 45-46, 2 L. Ed. 2d 80, 78 S. Ct. 99 (1957); see 
also Gilligan v. Janow Dev. Corp., 108 F.3d 246, 249 
(9th Cir. 1997) (issue is not whether plaintiff will ulti-
mately prevail, but whether claimant is entitled to offer 
evidence to support the claim). In deciding a motion to 
dismiss, the court accepts as true all material allegations 
in the complaint and construes them in the light most 
favorable to the plaintiff. See Oscar v. University Stu-
dents Co-op Ass'n., 965 F.2d 783, 785 (9th Cir. 1992); 
NL Industries v. Kaplan, 792 F.2d 896, 898 (9th Cir. 
1986). [**11]   

 [*951]  The court need not accept as true allega-
tions that contradict facts which may be judicially no-
ticed. See Mullis v. United States Bankruptcy Ct., 828 
F.2d 1385, 1388 (9th Cir. 1987). For example, matters of 
public record may be considered, including pleadings, 
orders, and other papers filed with the court or records of 
administrative bodies, see Mack v. South Bay Beer Dis-
tributors, 798 F.2d 1279, 1282 (9th Cir. 1986), while 
conclusions of law, conclusory allegations, unreasonable 
inferences, or unwarranted deductions of fact need not be 
accepted. See Western Mining Council v. Watt, 643 F.2d 
618, 624 (9th Cir. 1981); see also Branch v. Tunnell, 14 
F.3d 449, 453 (9th Cir. 1994) ("[A] document is not 
'outside' the complaint if the complaint specifically refers 
to the document and if its authenticity is not ques-
tioned."). Allegations in the complaint may be disre-
garded if contradicted by facts established by exhibits 



Page 4 
248 F. Supp. 2d 945, *; 2002 U.S. Dist. LEXIS 16107, **; 

90 A.F.T.R.2d (RIA) 5717; 30 Media L. Rep. 2537 

attached to the complaint. See Durning v. First Boston 
Corp., 815 F.2d 1265, 1267 (9th Cir. 1987). 
 
B. Summary Judgment  

Summary judgment is warranted only "if the plead-
ings, depositions,  [**12]  answers to interrogatories, 
and admissions on file, together with the affidavits, if 
any, show that there is no genuine issue as to any materi-
al fact." Fed.R. Civ.P. 56(c); see California v. Campbell, 
138 F.3d 772, 780 (9th Cir. 1998). The evidence must be 
viewed in a light most favorable to the nonmoving party. 
See Lopez v. Smith, 203 F.3d 1122, 1131 (9th Cir. 2000) 
(en banc). 

The moving party bears the initial burden of demon-
strating the absence of a genuine issue of fact. See Ce-
lotex Corp. v. Catrett, 477 U.S. 317, 325, 91 L. Ed. 2d 
265, 106 S. Ct. 2548 (1986). If the moving party fails to 
meet this burden, "the nonmoving party has no obliga-
tion to produce anything, even if the nonmoving party 
would have the ultimate burden of persuasion at trial." 
Nissan Fire & Marine Ins. Co., Ltd. v. Fritz Cos., Inc., 
210 F.3d 1099, 1102-03 (9th Cir. 2000). However, if the 
nonmoving party has the burden of proof at trial, the 
moving party must only show "that there is an absence of 
evidence to support the nonmoving party's case." Celotex 
Corp., 477 U.S. at 325. 

Once the moving party has met its burden of proof, 
the nonmoving party must produce [**13]  evidence 
from which a reasonable trier of fact could find in its 
favor viewing the record as a whole in light of the evi-
dentiary burden the law places on that party. See Triton 
Energy Corp. v. Square D Co., 68 F.3d 1216, 1221 (9th 
Cir. 1995). The nonmoving party cannot simply rest on 
its allegations without any significant probative evidence 
tending to support the complaint. See Nissan Fire & Ma-
rine Ins. Co. v. Fritz Cos., 210 F.3d 1099, 1107 (9th Cir. 
2000). Instead, the nonmoving party, through affidavits 
or other admissible evidence, "must set forth specific 
facts showing that there is a genuine issue for trial." 
Fed.R. Civ.P 56(e). 
  

   The plain language of Rule 56(c) 
mandates the entry of summary judgment, 
after adequate time for discovery and up-
on motion, against a party who fails to 
make a showing sufficient to establish the 
existence of an element essential to the 
party's case, and on which that party will 
bear the burden of proof at trial. In such a 
situation, there can be "no genuine issue 
as to any material fact," since a complete 
failure of proof concerning an essential 
element of the nonmoving party's case 

necessarily renders all other [**14]  facts 
immaterial. 

 
  
 Celotex Corp., 477 U.S. at 322-23. 

Evidence submitted in support of, or in opposition 
to, a motion for summary judgment must be admissible 
under the standard articulated in 56(e). Properly authen-
ticated  [*952]  documents can be used in a motion for 
summary judgment if the appropriate foundation is pro-
vided by affidavit or declaration. See Hal Roach Studios 
v. Richard Feiner & Co., 896 F.2d 1542, 1550-51 (9th 
Cir. 1990). Supporting and opposing affidavits must be 
made on personal knowledge, set forth such facts as 
would be admissible in evidence, and show that the affi-
ant is competent to testify to the matters stated therein. 
See Fed.R. Civ.P. 56(e). 

"Questions of statutory construction and legislative 
history present legal questions which are properly re-
solved by summary judgment." T H Agric. & Nutrition 
Co. v. Aceto Chem. Co., 884 F. Supp. 357, 359 (E.D. 
Cal. 1995) (citations omitted). 
 
IV. ANALYSIS  

Defendant moves under Rule 12(b)(6) to dismiss or 
strike Plaintiff's claims, or alternatively under Rule 56 for 
summary judgment, on the grounds: 1) California's an-
ti-SLAPP suit statute applies because Plaintiff's [**15]  
case is a "meritless First Amendment case designed to 
chill free exercise" and fails to demonstrate a probability 
of success on her claims; 2) Plaintiff does not allege spe-
cial damages and did not seek a correction as required by 
California Civil Code section 48a; and 3) the Offending 
Statements are not reasonably susceptible of a defama-
tory meaning. See Doc. 19. 
 
A. California's Anti-SLAPP Suit Statute  

In 1992, the California Legislature enacted a provi-
sion commonly known as an "anti-SLAPP suit" statute. 
See Cal. Civ. Proc. § 425.16. Strategic Lawsuits Against 
Public Participation ("SLAPP suits") 1 are legally merit-
less suits filed in order "to obtain [a political or] eco-
nomic advantage over the defendant, not to vindicate a 
legally cognizable right of the plaintiff." Briggs v. Eden 
Council for Hope & Opportunity, 19 Cal. 4th 1106, 
1126, 969 P.2d 564, 81 Cal. Rptr. 2d 471 (1999). SLAPP 
suits may tend to chill the exercise of the constitutional 
right to free speech by instilling fear of enormous recov-
eries and legal fees into their targets. Section 425.16 was 
enacted "to encourage continued participation in matters 
of public significance," especially by small groups and 
lone individuals [**16]  whose "participation should not 



Page 5 
248 F. Supp. 2d 945, *; 2002 U.S. Dist. LEXIS 16107, **; 

90 A.F.T.R.2d (RIA) 5717; 30 Media L. Rep. 2537 

be chilled through abuse of the judicial process." Cal. 
Civ. Proc. § 425.16(a). 2 
 

1   The acronym, "SLAPP," was coined by Pe-
nelope Canan and George W. Pring, professors at 
the University of Denver. See Canan & Pring, 
Strategic Lawsuits Against Public Participation, 
35 Soc. Probs. 506 (1988). 
2   "The paradigm SLAPP suit is an action filed 
by a land developer against environmental activ-
ists or objecting neighbors of the proposed de-
velopment. However . . . SLAPPs are by no 
means limited to environmental issues nor are the 
defendants necessarily local organizations with 
limited resources. The statute is appropriately ap-
plied to litigation involving conduct by a defend-
ant which was directed to obtaining a financial 
advantage." Ludwig v. Sup. Ct., 37 Cal. App. 4th 
8, 14-15, 43 Cal. Rptr. 2d 350 (1995) (citations 
omitted). 

Cal. Code Civ. Proc. § 425.16(b)(1) provides: 
  

   A cause of action against a person 
arising from any act of that person in fur-
therance of the person's right [**17]  of 
petition or free speech under the United 
States or California Constitution in con-
nection with a public issue shall be sub-
ject to a special motion to strike, unless 
the court determines that the plaintiff has 
established that there is a probability that 
the plaintiff will prevail on the claim. 

 
  
Cal. Civ. Proc. § 425.16(b)(1). 

In the Ninth Circuit and California, section 425.16 
applies to state law  [*953]  claims advanced in a fed-
eral diversity action. See United States ex rel. Newsham 
v. Lockheed Missiles & Space Co., Inc., 190 F.3d 963, 
970-73 (9th Cir. 1999) (concluding, after analysis under 
Erie R.R. Co. v. Tompkins, 304 U.S. 64, 82 L. Ed. 1188, 
58 S. Ct. 817, 11 Ohio Op. 246 (1938), that important 
substantive state interests are furthered by the an-
ti-SLAPP statute; no identifiable federal interest would 
be undermined by applying the anti-SLAPP statute in 
diversity actions; and finding that prohibiting application 
of the anti-SLAPP statute in federal diversity actions 
would promote forum-shopping). A special motion to 
strike under section 425.16 can be based on any defect in 
the Complaint, including legal deficiencies addressable 
on a motion to dismiss under Federal Rule of Civil Pro-
cedure 12(b)(6),  [**18]  or a failure to support a stated 
claim with evidence, analogous to a motion for summary 
judgment under Fed.R. Civ.P. 56. See Rogers v. Home 

Shopping Network, Inc., 57 F. Supp. 2d 973, 976 (C.D. 
Cal. 1999). 3 
 

3   Rogers explains: 
  

   § 425.16 applies in federal 
court. However, it cannot be used 
in a manner that conflicts with the 
Federal Rules. This results in the 
following outcome: If a defendant 
makes a special motion to strike 
based on alleged deficiencies in 
the plaintiff's complaint, the mo-
tion must be treated in the same 
manner as a motion under Rule 
12(b)(6) except that the attorney's 
fee provision of § 425.16(c) ap-
plies. If a defendant makes a spe-
cial motion to strike based on the 
plaintiff's alleged failure of proof, 
the motion must be treated in the 
same manner as a motion under 
Rule 56 except that again the at-
torney's fees provision of § 
425.16(c) applies. 

 
  

Rogers, 57 F. Supp. 2d at 983. 

Statements are subject to section 425.16(e)(3)-(4)'s 
anti-SLAPP [**19]  provisions only if they can be 
characterized as statements made in a public forum or in 
furtherance of the exercise of the constitutional rights of 
petition or speech in connection with an issue of public 
interest. See Globetrotter Software v. Elan Computer 
Group, 63 F. Supp. 2d 1127, 1130 (N.D. Cal. 1999) 
(holding section 425.16 did not apply to statements of 
one company regarding the conduct of a competitor 
company); See Cal. Civ. Proc. § 425.16(e)(3)-(4). 
  

   A newspaper should not be deemed a 
"public forum" for purposes of § 425.16. 
Therefore, National Enquirer can invoke 
the protections of § 425.16 only if its 
speech falls within the scope of subsec-
tion (e)(4) . . . . California decisions seem 
clear that the fact that a statement ap-
peared in a newspaper is insufficient to 
satisfy [the "public interest"] element. It is 
true that California courts have found the 
public issue or issue of public interest 
element to be satisfied by speech on many 
different subjects. See, e.g., Sipple [ v. 
Foundation for National Progress], 83 
Cal. Rptr. 2d [677] at 682-85, 71 Cal. 



Page 6 
248 F. Supp. 2d 945, *; 2002 U.S. Dist. LEXIS 16107, **; 

90 A.F.T.R.2d (RIA) 5717; 30 Media L. Rep. 2537 

App. 4th 226 (whether nationally known 
campaign consultant regarding women's 
issues engaged in wife-beating is public 
issue); Dove Audio[, Inc. v. Rosenfeld, 
Meyer & Susman], 54 Cal. Rptr. 2d [830] 
at 834, 47 Cal. App. 4th 777 [**20]  
("whether money designated for charities 
was being received by those charities" is 
question of public interest); Beilenson, 44 
Cal. App. 4th 944, 52 Cal. Rptr. 2d 357 
(speech alleging unethical conduct of 
public official is of public interest); Mat-
son[v. Dvorak], 46 Cal. Rptr. 2d [880] at 
885-86, 40 Cal. App. 4th 539 (speech re-
garding "qualifications of a declared can-
didate for public office is a public issue"). 

 
  
 
  
Rogers, 57 F. Supp. 2d at 985 n.7 ("However, none of 
these cases held that celebrity-watching is inherently a 
public issue.") (citations partially omitted). 

   The question whether the statements 
concerned a matter of public interest can-
not be determined on the basis of media 
coverage, notoriety or potential news-
worthiness. It would be absurd to suppose 
that a newspaper can generate a public 
issue by the mere fact of printing  [*954]  
a story, even when it expects lively inter-
est among its readers. If that were the 
case, a newspaper could bring itself, and 
others, within the statute by its own deci-
sion to cover a controversy even if the 
public has no interest in it. 

 
  
 
  
Zhao v. Wong, 48 Cal. App. 4th 1114, 1131, 55 Cal. 
Rptr. 2d 909 (1996) (superseded by subsection (a) of 
425.16 which provides that [**21]  425.16 be construed 
broadly). 

California's anti-SLAPP statute applies to the Of-
fending Statements only if they can be characterized as 
statements made in connection with an issue of public 
interest for reasons other than that they were made in a 
widely distributed publication. See, e.g., Metabolife Int'l, 
Inc. v. Wornick, 264 F.3d 832, 839-840 (9th Cir. 2001) 
(plaintiff conceded that allegedly defamatory statements 
regarding safety of products intended for human con-
sumption involved a matter of public concern); Braun v. 
Chronicle Publishing Co., 52 Cal. App. 4th 1036, 61 Cal. 
Rptr. 2d 58, (1997) (section 425.16 applies to newspaper 

reports describing an investigative audit carried out by 
the State Auditor). Defendant contends reports concern-
ing investigations into possible commission of crimes 
and missing persons are matters of "public concern" and 
"general public interest." See Doc.19 at pp.4-5 (citing 
cases outside the context of section 425.16). Defendant 
further contends Plaintiff was properly the subject of 
public interest because she was the wife and family 
member of a United States Representative. See id. at p.5. 

Although section 425.16 is to be construed [**22]  
broadly, see Cal. Civ. Proc. § 425.16(a), it does not ap-
pear Defendant is being sued for making statements re-
lated to a "public issue" or "issue of public interest" 
within the meaning and intent of California's anti-SLAPP 
statute. Cal. Civ. Proc. § 425.16(e)(4). Even assuming 
arguendo that Plaintiff is a "public figure" for First 
Amendment purposes, not all speech concerning her nec-
essarily bears on a "public issue" or an "issue of public 
interest" for purposes of § 425.16(e). See Rogers, 57 F. 
Supp. 2d at 985 n.7. Plaintiff is not a public official. The 
disappearance of Ms. Levy does not concern the perfor-
mance of duties by Mr. Condit in his capacity as a public 
official. The criminal investigation of the disappearance 
of Ms. Levy is not necessarily a political or community 
issue in which public opinion and input is inherent and 
desirable, although it is arguable that there is a law en-
forcement purpose that underlies efforts to keep the case 
in the media and before the public to assist in efforts to 
locate a missing person. This lawsuit concerns disputed 
claims over defamation, not the type of meritless case 
brought to obtain a financial or political advantage 
[**23]  over or to silence opposition from a defendant, 
which California's anti-SLAPP statute is designed to 
discourage. The Complaint appears to be an attempt to 
vindicate Plaintiff's legally cognizable right in reputation 
not to be falsely accused of attacking Ms. Levy shortly 
before her disappearance or of hiding material infor-
mation about a missing person from the investigating 
criminal authorities. In the context of the Complaint, 
Defendant seeks to utilize the anti-SLAPP law to gain 
immunity from alleged defamation, not to be free of a 
wrongfully intimidating meritless lawsuit designed to 
stifle desirable political or public speech. 

At this juncture, accepting as true the well-pleaded 
allegations of the Complaint, Plaintiff could succeed on 
the merits. Defendant's motion to dismiss or strike, or 
alternatively, for summary judgment and attorney's fees 
on the ground California's anti-SLAPP suit statute ap-
plies is DENIED. 
 
B. Defendant's Status as a Newspaper under Civil Code 
Section 48a  

Defendant moves to dismiss the Complaint on the 
ground Plaintiff does not  [*955]  allege special dam-



Page 7 
248 F. Supp. 2d 945, *; 2002 U.S. Dist. LEXIS 16107, **; 

90 A.F.T.R.2d (RIA) 5717; 30 Media L. Rep. 2537 

ages and did not seek a retraction as required by Califor-
nia Civil Code section 48a. Plaintiff's Complaint [**24]  
does not assert she served a notice and demand for cor-
rection within twenty days of knowledge of the offend-
ing publication and admitted at oral argument she did 
not. 

1. The Purpose of Cal. Civ. Code Section 48a 

California Civil Code section 48a provides, in rele-
vant part: 
  

   In any action for damages for the pub-
lication of a libel in a newspaper, or of a 
slander by radio broadcast, plaintiff shall 
recover no more than special damages 
unless a correction be demanded and not 
be published or broadcast, as hereinafter 
provided. Plaintiff shall serve upon the 
publisher, at the place of publication or 
broadcaster at the place of broadcast, a 
written notice specifying the statements 
claimed to be libelous and demanding that 
the same be corrected. Said notice and 
demand must be served within 20 days 
after knowledge of the publication or 
broadcast of the statements claimed to be 
libelous. 

 
  
Cal. Civ. § 48a(1). 

   "Special damages" are all damages 
which plaintiff alleges and proves that she 
has suffered in respect to her property, 
business, trade, profession or occupation, 
including such amounts of money as the 
plaintiff alleges and proves she has ex-
pended as a result of the alleged [**25]  
libel, and no other. 

 
  
Cal. Civ. § 48a(4)(b). 

Section 48a extends protection in recognition of the 
necessity to disseminate news while it is new, even if 
untrue, but whose falsity there is neither time nor oppor-
tunity to ascertain. See Werner v. Southern Cal. Associ-
ated Newspapers, 35 Cal. 2d 121, 128, 216 P.2d 825 
(1950). A sheltered news publication must function un-
der such time constraints in its mode of operation that 
prevent accuracy checks or make it impractical to avoid 
inadvertent publication errors. See Field Research Corp. 
v. Sup. Ct., 71 Cal. 2d 110, 113-14, 453 P.2d 747, 77 
Cal. Rptr. 243 (1969). 
 
2. The 48a Inquiry Is One of Law  

Whether the Enquirer is a "newspaper," i.e., reports 
on "breaking" news, providing current coverage of sub-
jects such as politics, sports, or crime and makes refer-
ence to time, within the meaning of Cal. Civ. § 48a is an 
issue of law. See Burnett v. Nat'l Enquirer, Inc., 144 Cal. 
App. 3d 991, 1000, 193 Cal. Rptr. 206 n.4 (1983) (citing 
Montandon v. Triangle Publications, Inc., 45 Cal. App. 
3d 938, 953, 120 Cal. Rptr. 186 (1975)). "The protection 
afforded by the statute is limited to those who engage in 
the immediate dissemination of news on the ground 
[**26]  that the Legislature could reasonably conclude 
that such enterprises cannot always check their sources 
for accuracy and their stories for inadvertent publication 
errors." Burnett, 144 Cal. App. 3d at 1004 (citation and 
alterations omitted); see also In re Cable News Network, 
106 F. Supp. 2d 1000, 1001 n.2 (N.D. Cal. 2000) ("ap-
plication of § 48a depends not upon the publication's 
label as a "newspaper" or a "magazine" but rather upon 
its role (or lack thereof) in disseminating breaking 
news") (citing Burnett). 
 
3. What is a § 48a "Newspaper"?  

Whether a publication "ought to be characterized as 
a newspaper or not within the contemplation of section 
48a [is] a question which must be answered . . . in terms 
which justify an expanded barrier against damages for 
libel in those instances, and those only, where the con-
straints of time as a function of the requirements associ-
ated with production of the publication dictate the re-
sult." Burnett,  [*956]  144 Cal. App. 3d at 1004. While 
"mindful of the semantic difficulties inherent in the use . 
. . of such words as 'immediate' ('timely') and 'news'," 
Burnett focused the section 48a inquiry [**27]  on the 
timeliness aspect of news dissemination as it functions 
within the publication's mode of operation rather than 
other "newsworthiness" aspects of a publication's content 
such as readership interest and visibility in the media. 
Burnett, 144 Cal. App. 3d at 1004 n.6. 

In Burnett, Carol Burnett sued Defendant for libel 
based on a four-sentence report printed in the March 2, 
1976, issue of the Enquirer. See Burnett, 144 Cal. App. 
3d at 996-97. The California Court of Appeal affirmed 
the trial court's determination, based on extensive evi-
dence presented at a hearing, that the Enquirer was not a 
newspaper within the meaning of section 48a. See Bur-
nett, 144 Cal. App. 3d at 1000-01, 1005. The evidence 
showed the Enquirer was denominated a "newspaper" by 
some entities for various purposes and a "magazine" by 
others. See Burnett, 144 Cal. App. 3d at 999-1000. 

On the key aspect of timeliness, the evidence 
showed the Enquirer 1) did not subscribe to the Associ-
ated Press or United Press International news services, 
but did subscribe to Reuters News Service; 2) did not 
attribute content to wire services; 3)  [**28]  provided 



Page 8 
248 F. Supp. 2d 945, *; 2002 U.S. Dist. LEXIS 16107, **; 

90 A.F.T.R.2d (RIA) 5717; 30 Media L. Rep. 2537 

little or no current coverage of subjects such as politics, 
sports or crime; 4) did not generally make reference to 
time; 5) did not generate stories day to day as a daily 
newspaper does; and 6) had a lead time 4 for its stories of 
one to three weeks. See Burnett, 144 Cal. App. 3d at 
999-1000. Burnett held the trial court correctly deter-
mined from the evidence that the Enquirer's publication 
process and business mode did not justify the preferred 
status bestowed upon newspapers limited in time and 
opportunity to ascertain the complete accuracy of all 
items printed while serving the public interest in the op-
timal dissemination of news. See Burnett, 144 Cal. App. 
3d at 1001-02. 
 

4   Burnett defines "lead time" as "the shortest 
period of time between completion of an article 
and the time it is published." See Burnett, 144 
Cal. App. 3d at 1000 n.3. 

Defendant contends the existing Enquirer "is mark-
edly different from the [Enquirer] as [**29]  it existed 
over twenty-five years ago . . . ." Doc.19 at p.7:19-21. 
The editor of the Enquirer, David Perel, states the week-
ly publication now provides current coverage of politics, 
sports and crime and does, in general, make reference to 
time. See id. at p.7:21-25. He claims, without foundation, 
the Enquirer broke several significant stories related to 
presidential candidate Gary Hart's relationship with 
Donna Rice (1987). Mr. Perel also refers to coverage of 
the O.J. Simpson murder trial (1994-95), the murder of 
entertainer Bill Cosby's son, Ennis (1997), an 
out-of-wedlock child fathered by the Rev. Jesse Jackson 
(2001), and money paid by the brother of Sen. Hillary 
Rodham Clinton's brother, Hugh Rodham, to secure a 
presidential pardon for Almon Glen Braswell, a busi-
nessman convicted of mail fraud and perjury, and the 
release from prison of Carlos Vignali, a cocaine traffick-
er. See Doc.22 at PP5-10. 

Plaintiff rejoins "Defendant has made no meaningful 
attempt to compare the content of The National Enquirer 
as it existed in 1976 and the content of today." Doc.28 at 
p.10:6-7. Plaintiff contends the 2001 Enquirer has few 
features similar to a true newspaper and [**30]  does not 
publish "news while it is new." See id. at p.8:12-15. 
Plaintiff contends many of the Enquirer's  [*957]  sto-
ries concern events which transpired in preceding years, 
do not contain dates or any indications the content was 
quickly brought to press, and are regular features such as 
"All the Buzz," "All the Gossip," and "Planet Tabloid," 
which consist of editorialized comments and opinions. 
See id. at pp.8-9. The Enquirer solicits stories from 
readers for money with phrases such as "Got news for 
Us? We've Got $ 500 for You." Id. at p.9. 

The content of the Enquirer is relevant only insofar 
as it shows whether the Enquirer of today serves the 

public interest by currently disseminating news so as to 
warrant protection under section 48a. Plaintiff's sugges-
tion that Burnett's findings are claim or issue preclusive 
on the 48a status of the Enquirer does not follow if the 
news gathering and publishing activities of Defendant 
have materially changed. See United States v. Westlands 
Water Dist., 134 F. Supp. 2d 1111, 1133-34 (E.D. Cal. 
2001) (citing Robi v. Five Platters, 838 F.2d 318, 321 
-22 (9th Cir. 1988)). See also Resolution Trust Corp. v. 
Keating, 186 F.3d 1110, 1113-18 (9th Cir. 1999), [**31]  
and the four factor test of Steen v. John Hancock Life Ins. 
Co., 106 F.3d 904, 912 (9th Cir. 1997). Comparison of 
the Enquirer of 1976 and the Enquirer of 2001, under the 
six Burnett factors, reveals: 
  

   1) Subscription to Wire Services. The 
1976 Enquirer did not subscribe to the 
Associated Press or United Press Interna-
tional news services, but did subscribe to 
Reuters News Service. No new evidence 
is presented regarding 2001 subscriptions 
to wire services. 

2) Attribution of Content to Wire 
Services. The 1976 Enquirer did not at-
tribute content to wire services. The pre-
sent record includes seven issues of the 
Enquirer published in 2001. 5 There is no 
attribution of content to wire services. 
See, Doc.30, Exhs. 3-6; Doc.35, Exhs. 
D-F. There is no evidence of change in 
the use of wire services. 

3) Current Coverage of Politics, 
Sports and Crime. The 1976 Enquirer 
provided little or no current coverage of 
subjects such as politics, sports or crime. 
The record includes the two 1976 issues 
of the Enquirer which formed the basis 
for the determination in Burnett that the 
publication was not a section 48a news-
paper. [**32]  See Doc.30, Exhs. 1-2. 
Each 1976 issue contains between five 
and ten stories that can reasonably be 
classified as political coverage. See, e.g., 
Doc.30, Exh. 1 at pp. 7, 14, 34, 44, 55, 60, 
64. Most of these stories do not identify 
specific dates, nor is it possible to identify 
exactly how "current" the coverage is. 
The seven 2001 issues reveal approxi-
mately three stories per issue that can 
reasonably be classified as coverage of 
politics, sports or crime. Most stories 
contain only general references to dates 
and times, but at least some of the crimi-
nal stories contain coverage which could 



Page 9 
248 F. Supp. 2d 945, *; 2002 U.S. Dist. LEXIS 16107, **; 

90 A.F.T.R.2d (RIA) 5717; 30 Media L. Rep. 2537 

be called "current," at least within the past 
two weeks. See, e.g., Doc.35, Exh. D at 
pp.32-33 (August 14, 2001, issue of the 
Enquirer featuring a story on Ms. Levy's 
disappearance including a time-line 
through July 27, 2001). Most of the sto-
ries in issues from 1976 and 2001 cannot 
reasonably be classified as "current cov-
erage of politics, sports or crime." 

4) References to Time. The 1976 
Enquirer stories did not generally make 
reference to time. Nor do the 2001  
[*958]  Enquirer issues generally make 
reference to time. See, e.g., Doc.30, Exhs. 
3-6; Doc.35, Exhs. D-F.  [**33]  When 
dates are mentioned, they are frequently 
more than one week in the past. See, e.g., 
Doc.35, Exh. D (August 14, 2001, edition, 
referring to an event as having occurred 
on July 23). 

5) Day-to-Day Generation of Stories. 
The 1976 Enquirer did not generate sto-
ries day to day as a daily newspaper does. 
The only evidence presented as to the 
2001 Enquirer's generation of stories is 
Defendant's response to Plaintiff's Inter-
rogatory No. 7 (Second), which asks, 
"Exactly what date did National Enquirer, 
Inc. first obtain the information that Car-
olyn Condit had a 'furious phone call' with 
Chandra Levy?" Defendant responded: 
"On or about July 21, 2001, but in any 
event between the dates of July 17 and 
July 23, 2001, the latter date being the 
submission deadline date for the August 
7, 2001 edition." See Doc.30, Exh. 7. At 
minimum, according to Defendant, the 
story which gave rise to the First and 
Second Offending Statements, one of the 
"breaking news stories" referred to by 
Defendant as an example of the Enquir-
er's new focus on "current coverage of 
crime," was generated in three days. The 
Enquirer is still a weekly publication. 
Defendant has not submitted evidence 
[**34]  that comes close to preponderat-
ing that it publishes under time pressure. 

6) Lead Time. The 1976 Enquirer 
had a lead time for its stories of one to 
three weeks. In a footnote in its Reply 
Brief, Defendant infers from an answer to 
Plaintiff's Interrogatory No. 7 (Second) 
that the "lead time" for the current En-

quirer is three days. See Doc.34 at p.4 n.6 
(citing Doc.30, Exh. 7). 

 
  
 
 

5   The seven issues of the Enquirer from 2001 
in the record bear the following publication dates: 
1) February 27, 2001; 2) May 8, 2001; 3) May 
29, 2001; 4) August 7, 2001; 5) August 14, 2001; 
6) August 21, 2001; 7) August 28, 2001. See Doc. 
30, Exhs. 3-6; Doc.35, Exhs. D-F. The two issues 
from 1976 in the record bear publication dates of 
February 17, 1976, and March 2, 1976. 

The seven 2001 Enquirer issues contain stories that 
focus on "interesting facts" about stories from past years; 
stories condensed from books; regular features such as 
"All the Buzz," "All the Gossip," and "Planet Tabloid"; 
stories [**35]  based on photographs; solicitations for 
stories and comments; puzzles and quizzes; and stories 
based on interviewed sources. See Doc.30, Exhs. 3-6; 
Doc.35, Exhs. D-F. The evidence adduced does not es-
tablish the news dissemination function of the Enquirer 
of 2001 is so "markedly different" from the Enquirer of 
1976 as to justify a departure from Burnett to find the 
Enquirer is now a section 48a "newspaper." The evi-
dence does not establish the 2001 Enquirer is materially 
different from the Enquirer of 1976 in the areas of wire 
service subscriptions and attributions, story references to 
time, and day-to-day generation of stories. While the 
evidence shows the 2001 Enquirer includes more crime 
stories than the 1976 Enquirer, the overall coverage of 
politics, sports and crime is comparable, if not less, from 
1976. There is some indication that the coverage of poli-
tics, sports and crime in the Enquirer of 2001 is more 
"current" than in the Enquirer of 1976. The lead time of 
the Enquirer of 2001 for the disputed stories is said to be 
three days, 6 contrasted with the 1976 story lead time of 
one to three weeks. 
 

6   This inference is based upon an interrogatory 
answer in which it was stated the information 
about the "furious phone call" was obtained be-
tween July 17 and July 23 and the fact that the 
August 7, 2001, issue was published July 26, 
2001. See Doc.30, Exh. 7. These facts are equally 
susceptible to the inference that the lead time, 
reported as a range (one to three weeks) in Bur-
nett, was at least three to nine days for the 2001 
Enquirer. 

 [**36]  Even assuming shortened lead time and 
slightly more current coverage in the 2001 Enquirer for 
some stories, the Enquirer's' overall content establishes it 
is a publication whose primary focus is not "the very  



Page 10 
248 F. Supp. 2d 945, *; 2002 U.S. Dist. LEXIS 16107, **; 

90 A.F.T.R.2d (RIA) 5717; 30 Media L. Rep. 2537 

[*959]  free and rapid dissemination of news [section 
48a] seeks to encourage." Field Research Corp. v. Sup. 
Ct., 71 Cal. 2d 110, 115, 77 Cal. Rptr. 243, 453 P.2d 747 
(1969) (emphasis added). The record does not evidence 
the Enquirer is "under pressure to disseminate 'news 
while it is news.'" Alioto v. Cowles Comm., Inc., 519 
F.2d 777, 779 (9th Cir. 1975). Nor does it publish news 
under circumstances where it cannot confirm the accu-
racy and reliability of its information and sources. Rather 
the Enquirer appears to "have the advantage of greater 
leisure in which to ascertain the truth of allegations be-
fore publishing them." Id. 

The fact that the Enquirer now maintains a website 
as an alternative forum for publishing its content does 
not transform it into a "newspaper" under pressure to 
publish news before having time to more thoroughly 
investigate the accuracy of its stories. See Doc.19 at 
p.10:8-12. The website provides information in a con-
tinuously [**37]  available electronic context that per-
mits "on-line" update and revision capability. As De-
fendant acknowledged at argument, once a story is post-
ed to the website, it is no longer "hot" or a first exclusive 
and website posting undercuts the exclusivity and tem-
poral priority of the print edition. Existence of the web-
site does not necessarily increase the pressure for more 
rapid dissemination without information and source in-
vestigation or accuracy confirmation. 

The protections afforded by section 48a are limited 
to publications which engage in the immediate dissemi-
nation of news based on the legislative policy that "cur-
rent news" enterprises "are most often subject to unwar-
ranted claims for excessive damages in defamation suits, 
that they cannot always check their sources for accuracy 
and their stories for inadvertent publication errors, and 
that such enterprises are peculiarly well situated to pub-
lish effective retractions." Field Research, 71 Cal. 2d at 
114. When the Enquirer rushes a story into its publica-
tion without checking for accuracy, it does so as a publi-
cation which has been judicially characterized as a "sen-
sationalist tabloid," see Eastwood v. Nat'l Enquirer, 123 
F.3d 1249, 1256 (9th Cir. 1997); [**38]  that does not 
generally reference time; does not "disseminate" news 
gathered from and attributed to wire services; post-dates 
its issues by at least a week; and relies primarily on 
"newsworthiness" aspects of its stories such as reader-
ship interest and visibility in the media rather than time-
liness in determining what to publish, see Burnett, 144 
Cal. App. 3d at 1004 & n.6. The evidence shows a dis-
tinct lack of emphasis on the timeliness of news reported 
by the Enquirer, which militates against a finding that 
the Enquirer is the type of time-driven publication 
("newspaper") the legislature enacted section 48a to af-
ford special protection in weighing the balance between 
timeliness and accuracy in news dissemination. 

In a footnote, and more extensively at oral argument, 
Defendant contends that its publication, which "regularly 
publishes breaking news," should be afforded the section 
48a protections without regard to the proportion of the 
publication devoted to such recent events. See Doc.34 at 
p.8 n.11. Section 48a contemplates a publication-based, 
rather than an article-based, determination of what quali-
fies as a "newspaper." See, e.g., McCoy v. Hearst Corp., 
174 Cal. App. 3d 892, 184 Cal. App. 3d 277, 220 Cal. 
Rptr. 848 n.18 (1985) [**39]  (rejecting in dicta an ap-
proach to section 48a that would strip newspapers of 
48a's protection for "long term investigatory articles" in 
which time for source-checking is more plentiful on the 
ground "the statute does not make this distinction"), rev'd 
on other grounds, 42 Cal. 3d 835, 727 P.2d 711, 231 
Cal. Rptr. 518 (1986). In determining whether a publica-
tion fulfills the "role . . .  [*960]  of disseminating 
breaking news" worthy of protection under the statute, 
see In re Cable News Network, 106 F. Supp. 2d at 1001 
n.2, the proportion of the publication dedicated to the 
timely dissemination of news is relevant. Defendant 
claims it has occasionally published significant breaking 
news stories. See Doc.22 at PP5-10, Exh. B. "'There is a 
significant difference, however, between one who occa-
sionally discovers and makes public an item that is 
newsworthy and one who, as a daily occupation or busi-
ness, collects, collates, evaluates, reduces to communi-
cable form, and communicates the news. It is these latter 
activities that the Legislature sought to protect by section 
48a.'" Denney v. Lawrence, 22 Cal. App. 4th 927, 938, 
27 Cal. Rptr. 2d 556 (1994) (quoting Field Research 
Corp. v. Sup. Ct., 71 Cal. 2d 110, 115-16, 77 Cal. Rptr. 
243, 453 P.2d 747 (1969)). [**40]   

While the Enquirer, unlike the individuals who 
sought section 48a protection in Denney and Field Re-
search, is engaged in a publication enterprise effectively 
able to print retractions in subsequent issues, section 48a 
coverage extends only to those whose daily occupation it 
is to communicate the news rapidly. That the Enquirer 
may be "peculiarly well situated to publish effective re-
tractions," see Field Research, 71 Cal. 2d at 114, is a 
necessary prerequisite to protection under section 48a, 
but it is not conclusive. Otherwise section 48a would 
extend protection to all periodicals regardless of their 
role as rapid disseminators of news, a result unsupported 
by either the language of section 48a, its legislative his-
tory, or the caselaw. That it publishes only a very small 
proportion of its stories on as short as three-days' notice 
does precludes the Enquirer's transformation into the 
type of news publication the legislature identifies as fur-
thering the public interest in rapid news dissemination. 
Defendant well understands what it takes to be a "news-
paper" under the statute. It has purposefully chosen not 
to fulfill the role of a current news disseminator [**41]  
and instead to reach a different audience with different 



Page 11 
248 F. Supp. 2d 945, *; 2002 U.S. Dist. LEXIS 16107, **; 

90 A.F.T.R.2d (RIA) 5717; 30 Media L. Rep. 2537 

expectations, from those who read daily "newspapers" 
that predominantly disseminate current ("hot") news. 

The record is devoid of evidence that the business 
mode or publication process of the Enquirer is focused 
on daily, fast-breaking news. Even if the Enquirer of 
2001 regularly publishes some timely news coverage of 
politics, crime, and sports, Defendant's evidence does not 
warrant departure from Burnett. Although "'the lines 
continue to blend' between news and gossip, tabloids and 
the mainstream print media," see Ann O'Neill and Martin 
Miller, Enquiring Minds Bow to National Enquirer 
Scoops . . ., Los ANGELES TIMES, Feb. 23, 2001, at 
A20, Defendant has not met the burden to show the 
character of the Enquirer has so changed that its publica-
tion mission is to disseminate current news which pre-
vents it from checking for accuracy and publication er-
ror. 
 
4. Evaluation of Content  

Defendant correctly asserts the evaluation of the 
Enquirer as a newspaper must be content-neutral. See 
Doc.19 at pp.10-11; Doc.34 at pp.7-8. The Burnett fac-
tors determine newspaper status under section 48a, "in 
[**42]  terms which justify an expanded barrier against 
damages for libel in those instances, and those instances 
only, where the constraints of time as a function of the 
requirements associated with the production of the pub-
lication dictate the result." Burnett, 144 Cal. App. 3d at 
1004; see also id. at 1004 n.6 ("In so saying we are 
mindful of the semantic and substantive difficulties in-
herent in the use, in the present context, of such words as 
'immediate' ('timely') and 'news,' it being the case that the 
former might be seen as a function of occurrence, or of 
discovery, or something else and the latter may be re-
garded as the  [*961]  product of the media, or as de-
pendent for its definition upon the perception of its re-
cipient or delineated in some other fashion.") (citations 
omitted). Burnett recognized and took pains to ensure 
that the criteria for newspaper status did not depend on 
content-based notions of "newsworthiness." See, e.g., 
Solano v. Playgirl, Inc., 292 F.3d 1078, 2002 WL 
1291240, *8 n.8 (9th Cir. 2002) ("'Courts are, and should 
be, reluctant to define newsworthiness.'") (quoting Ler-
man v. Flynt Distrib. Co., Inc., 745 F.2d 123, 138-39 
(2nd Cir. 1984)). [**43]  The characterization of the 
Enquirer's contents as "sensationalist tabloid journalism" 
if different from "mainstream news" is not determinative. 
See Desnick v. Amer. Broad. Cos., 44 F.3d 1345, 1355 
(7th Cir. 1995) (tabloid journalism entitled to all safe-
guards surrounding liability for defamation). 
 
5. Frequency of Publication  

Defendant cites several cases to support its conten-
tion that section 48a does not automatically exclude from 

its protection, publications that are produced weekly, or 
monthly, instead of daily. See Doc.19 at p.9:25-28. In re 
Cable News Network held, with "reservations," that Time 
magazine, a weekly publication, was protected under 
section 48a, but only because the plaintiff alleged the 
article at issue in Time was prepared as part of a "single 
package" with a television broadcast. See In re Cable 
News Network, 106 F. Supp. 2d at 1002 ("It would be 
inconsistent to impose the special damages limitation of 
section 48a to claims based directly on the CNN broad-
casts but not to claims dependent upon the same broad-
casts."). The legislature intended section 48a "to protect 
purveyors of breaking news." When the [**44]  statute 
was amended to cover television broadcasts, the legisla-
ture "likely had not even contemplated magazine-style 
broadcasts such as those at issue." The court applied sec-
tion 48a to the CNN broadcasts only "because the plain 
statutory language makes section 48a applicable to all 
television broadcasts." In re Cable News Network, 106 F. 
Supp. 2d at 1002. Since the Time magazine article was 
prepared as part of the same package under plaintiff's 
own theory, "the Court concluded that under the specific 
circumstances of this case it has no choice but to apply 
section 48a to the article as well." Id. The unique cir-
cumstances of In re Cable News Network are not present 
here. 

In Gomes v. Fried, 136 Cal. App. 3d 924, 186 Cal. 
Rptr. 605 (1982), a pre-Burnett decision, section 48a was 
applied to a weekly newspaper without any analysis 
whether the weekly publication was a "newspaper" for 
purposes of the statute. The statute was similarly applied 
to a weekly business newspaper in Brooks v. Physicians 
Clinical Lab. Inc., 2000 U.S. Dist. LEXIS 13603 (E.D. 
Cal. 2000), without analysis or acknowledgment of the 
issue. See also Maidman v. Jewish Publications, Inc., 54 
Cal. 2d 643, 654, 355 P.2d 265, 7 Cal. Rptr. 617 (1960) 
[**45]  (pre-Burnett decision apparently applying sec-
tion 48a to a weekly newspaper, without discussion 
about whether it was a "newspaper" within the meaning 
of section 48a).  Briscoe v. Reader's Digest Ass'n, Inc., 4 
Cal. 3d 529, 483 P.2d 34, 93 Cal. Rptr. 866 (1971), ap-
plied section 48a to a monthly publication. Burnett ex-
tensively analyzed and found Briscoe lacked "any dis-
cussion of the reasons upon which the holding is based." 
Burnett, 144 Cal. App. 3d at 1003; see also Briscoe, 4 
Cal. 3d at 543 & n.20; see also Fellows v. Nat'l Enquir-
er, Inc., 42 Cal. 3d 234, 242, 721 P.2d 97, 228 Cal. Rptr. 
215-43 (1986) (citing Briscoe for the proposition that 
section 48a's defamation restrictions apply to an invasion 
of privacy claim). 

None of these cited cases contradicts Burnett's fun-
damental holding that section  [*962]  48a protection is 
limited to "those who engage in the immediate dissemi-
nation of news . . . and cannot always check their sources 



Page 12 
248 F. Supp. 2d 945, *; 2002 U.S. Dist. LEXIS 16107, **; 

90 A.F.T.R.2d (RIA) 5717; 30 Media L. Rep. 2537 

for accuracy and their stories for inadvertent publication 
errors." Burnett, 144 Cal. App. 3d at 1004 (citation 
omitted). In each of the California Supreme Court and 
Appellate cases relied on by Defendant (Maidman, Bris-
coe,  [**46]   Fellows, Gomes, Brooks), the court 
simply assumed section 48a applied, without discussion 
or analysis of the issue. 

"Such unstated assumptions on non-litigated issues 
are not precedential holdings binding future decisions." 
Sorenson v. Mink, 239 F.3d 1140, 1149 (9th Cir. 2001) 
(citing Sakamoto v. Duty Free Shoppers, Ltd., 764 F.2d 
1285, 1288 (9th Cir. 1985)); see also Estate of Magnin v. 
Commissioner, 184 F.3d 1074, 1077 (9th Cir. 1999) 
("When a case assumes a point without discussion, the 
case does not bind future panels."). Even if the holdings 
in those cases were binding precedent on the issue of 
what constitutes a newspaper, they would be of no help 
here because they contain no analysis or useful discus-
sion to guide the application of 48a. 

Defendant argues "limiting the application to daily 
newspapers would render unprotected the 476 non-daily 
newspapers published in California;" Doc.19 at p.10:3-4, 
and weekly publications, including the Enquirer, are 
covered under the statute. The periodicity of a publica-
tion (daily, weekly, biweekly, monthly) is relevant to the 
extent that publications with longer periods between is-
sues [**47]  may find it more difficult to survive in the 
capacity of a disseminator of "news while it is new." 
Understanding what is meant by the term "news," in the 
sense relevant to the 48a "newspaper" inquiry, is aided 
by reference to the commonly accepted definition of the 
term: "A report of recent occurrences; information of 
something that has lately taken place, or of something 
before unknown; fresh tidings; recent intelligence." See 
<http://www.dictionary.com>. Daily newspapers have an 
inherent advantage over weekly publications in the rapid 
dissemination of news so-defined. The 24-hour period of 
dailies allows them to function as a comprehensive 
source for breaking news. 

A weekly publication cannot disseminate news until 
one week after its last issue is published. Any breaking 
news that occurs during the week will appear first in 
daily periodicals or on websites. Weekly publications 
that strive to disseminate "news while it is new" in com-
petition with daily newspapers do so understanding the 
natural advantage dailies have. To compensate for its 
longer publication periods, a weekly publication which 
aims to "engage in the immediate dissemination of 
news," see Burnett, 144 Cal. App. 3d at 1004, [**48]  
may continue to develop stories which broke during the 
week in more depth and with new information gathered 
up until a very short time before publication. Such a pub-
lication, consisting of a comprehensive collection of the 
week's news stories, each containing a mixture of infor-

mation gathered throughout the week, may qualify for 
protection under section 48a despite its weekly cycle. 

The evidence submitted does not reveal the Enquirer 
is such a publication. Defendant does not dispute the 
predominant content of its publication can in no way be 
deemed current or time-driven coverage of crime, poli-
tics, foreign affairs, or sports. There are no attributions to 
wire services. Many of its stories feature events or facts 
which transpired or were uncovered months or years in 
the past. References to time are generally absent, and 
when present, are often general expressions such as "re-
cently" or "currently." The fact that Defendant offers 
only a handful of purportedly significant, breaking news  
[*963]  stories published in the Enquirer over the past 
decade is revealing. Each party had full opportunity to 
develop the evidentiary record for this motion. 

As Plaintiff observes, merely being the [**49]  first 
to report a few stories over a decade does not convert the 
Enquirer into a disseminator of "breaking news." See 
Doc.28 at p.11:9-10. Defendant's evidence does not 
prove it strives to fulfill the role of a disseminator of 
"new news." Its focus remains on filling its publication 
with a certain category of content -- gossip, celebrities, 
entertainment, scandal, and the unusual -- rather than the 
immediate distribution of the week's news, comprehen-
sively collected and covered, continuously researched 
until the time of publication. Such a publication is not 
within section 48a protection. The Enquirer's weekly 
publication cycle is relevant to its reporting focus which 
is different from daily newspapers. Periodicity of publi-
cation alone is not determinative. Rather, the absence of 
temporal factors in the Enquirer's mode of publication, 
shows it is not focused on and reporting current news 
under time constraints, and is not a section 48a "news-
paper." 
 
6. Stare Decisis  

In the absence of clear California law, a federal 
court "must predict as best [it] can what the California 
Supreme Court would do in these circumstances." 
Pacheco v. United States, 220 F.3d 1126, 1131 (9th Cir. 
2000). [**50]  Only if there is no precedent, does a fed-
eral court need to predict state law. "The duty of the fed-
eral court is to ascertain and apply the existing California 
law, not to predict that California may change its law." 
Mangold v. Cal. Pub. Utils. Comm'n, 67 F.3d 1470, 1479 
(9th Cir. 1995). After Burnett, the California Supreme 
Court has not substantively addressed the issue of what 
qualifies as a "newspaper" under section 48a. Burnett is a 
California Court of Appeal decision. California appellate 
court decisions are persuasive precedent, but a federal 
court is not bound by them if it believes that the Califor-
nia Supreme Court would decide otherwise. See Chem-



Page 13 
248 F. Supp. 2d 945, *; 2002 U.S. Dist. LEXIS 16107, **; 

90 A.F.T.R.2d (RIA) 5717; 30 Media L. Rep. 2537 

star, Inc. v. Liberty Mut. Ins. Co., 41 F.3d 429, 432 (9th 
Cir. 1994). 

Burnett is well-reasoned, comprehensive in its anal-
ysis of prior California Supreme Court cases, and has not 
been overruled by subsequent California Supreme Court 
cases, none of which address the jurisprudence of what 
constitutes a "newspaper" under section 48a. Burnett 
remains the last authoritative expression of California 
state law directly and specifically addressing the issue. 
As such, it is persuasive precedent [**51]  and binding 
authority on this court, as both parties agree. See Werner 
v. Hearst Publishing Co., 297 F.2d 145, 148 (9th Cir. 
1961) ("the latest expression of the law of the State by an 
appellate State Court (albeit a court of intermediate ap-
pellate jurisdiction), . . . is binding upon us"); Doc.34 at 
p.1:6-9 ("It is also not disputed that this Court is bound 
by the decisions of California's appellate courts that have 
interpreted and construed Cal. Civ. Code § 48a, includ-
ing Burnett . . ., and that the law has not changed since 
Burnett was decided."). Moreover, Defendant has not 
argued that Burnett is not the law or should be changed. 
Rather, Defendant argues that the Enquirer, as a "news" 
publication, has changed. 

For all these reasons, the 2001 Enquirer is not a sec-
tion 48a newspaper. Plaintiff was not required to comply 
with section 48a requirements in initially prosecuting her 
libel claims against Defendant. 7 Defendant's  [*964]  
motion to dismiss, or alternatively, for summary judg-
ment, on the ground Plaintiff failed to comply with Cali-
fornia Civil Code section 48a is DENIED. 
 

7   Plaintiff's argument that plaintiff could not be 
expected to comply with § 48a because she relied 
that "Burnett was the law," is a non-starter, in 
view of her counsel's admission compliance was 
not effected because she did not consult counsel 
until after the 20 day period ran. 

 
 [**52]  C. Defamatory Meaning  

Defendant moves to dismiss Plaintiff's claims on the 
ground the Offending Statements are not reasonably 
susceptible of a defamatory meaning. See Doc.19. 

California Civil Code section 45 provides: 
  

   Libel is a false and unprivileged publi-
cation by writing, printing, picture, effigy, 
or other fixed representation to the eye, 
which exposes any person to hatred, con-
tempt, ridicule, or obloquy, or which 
causes him to be shunned or avoided, or 
which has a tendency to injure him in his 
occupation. 

 

  
Cal. Civ. § 45. 

A defamatory publication not libelous on its face is 
not actionable unless the plaintiff alleges that she has 
suffered special damages as a result thereof. See Cal. 
Civ. § 45a; see also Cal. Civ. § 44 ("Defamation is ef-
fected by . . . libel."). Libel on its face, or libel per se, is 
distinguished from libel not defamatory on its face, or 
libel per quod, in California Civil Code section 45a. Li-
bel on its face is defined as "[a] libel which is defamatory 
of the plaintiff without the necessity of explanatory mat-
ter, such as an inducement, innuendo or other extrinsic 
fact." Cal. Civ. § 45a. 

"The initial determination as to whether [**53]  a 
publication is libelous on its face, or libelous per se, is 
one of law." Selleck v. Globe Int'l, Inc., 166 Cal. App. 3d 
1123, 1132, 212 Cal. Rptr. 838 (1985). "It is error for a 
court to rule that a publication cannot be defamatory on 
its face when by any reasonable interpretation the lan-
guage is susceptible of a defamatory meaning." Selleck, 
166 Cal. App. 3d at 1131. A defamatory meaning must 
be found, if at all, in a reading of the publication as a 
whole. See Kaelin v. Globe Comm. Corp., 162 F.3d 
1036, 1040 (9th Cir. 1998). "California courts in libel 
cases have emphasized that the publication is to be 
measured, not so much by its effect when subjected to 
the critical analysis of a mind trained in the law, but by 
the natural and probable effect upon the mind of the av-
erage reader." Kaelin, 162 F.3d at 1040 (citations and 
alterations omitted). "So long as the publication is rea-
sonably susceptible of a defamatory meaning, a factual 
question for the jury exists." Id. (citations and alterations 
omitted). 
 
1. First Offending Statements  

Defendant contends the First Offending Statements, 
considered in the context of the article [**54]  as a 
whole, are not reasonably susceptible of a defamatory 
meaning. See Doc.19 at p.13:8-11. Plaintiff rejoins the 
First Offending Statements are reasonably susceptible to 
three different defamatory meanings: 1) Plaintiff physi-
cally attacked Ms. Levy; 2) Plaintiff was hiding infor-
mation or had something to do with Ms. Levy's disap-
pearance; and 3) Plaintiff "flew into a rage" and had a 
"furious" phone conversation with Ms. Levy just days 
before her disappearance. See Doc.28 at p.16:9-20; 
Complaint at P17. 

The First Offending Statements were published in 
the midst of a media frenzy and an ongoing investigation 
into the disappearance of Ms. Levy. Defendant contends 
there was "no public understanding of what happened to 
Chandra Levy" when the First Offending Statements 
were published. See Doc.19 at p.14:8-9. However, there 



Page 14 
248 F. Supp. 2d 945, *; 2002 U.S. Dist. LEXIS 16107, **; 

90 A.F.T.R.2d (RIA) 5717; 30 Media L. Rep. 2537 

was a public understanding Ms.  [*965]  Levy was 
missing. The First Offending Statements, particularly the 
all-caps cover headline, "COPS: CONDIT'S WIFE AT-
TACKED CHANDRA," may reasonably be interpreted 
as imputing the commission of a crime (e.g., murder, 
battery, and/or assault) to Plaintiff. The sub-headline, 
"What wife is hiding," is reasonably susceptible [**55]  
of the interpretation that Plaintiff is obstructing justice or 
hiding information about her own involvement or 
first-hand knowledge about Ms. Levy's disappearance. 
Statements which falsely impute the commission of a 
crime are libelous on their face. See Snider v. Nat'l 
Audubon Soc'y, Inc., 1992 U.S. Dist. Lexis 10017, *12 
(E.D. Cal. 1992) (denying motion to dismiss where "the 
clear implication from the article is that plaintiff is being 
investigated by the I.R.S."); Barnes-Hind, Inc. v. Sup. 
Ct., 181 Cal. App. 3d 377, 385, 226 Cal. Rptr. 354 
(1986) ("Perhaps the clearest example of libel per se is 
an accusation of crime."); Plumb v. Stahl, 54 Cal. App. 
645, 646, 202 P. 468 (1921) ("it has always been held 
that it is libel per se to charge a person with the commis-
sion of a crime involving moral turpitude"). The First 
Offending Statements are reasonably susceptible of a 
defamatory meaning which exposes Plaintiff to hatred, 
contempt, and ridicule by virtue of the susceptibility of 
the published words' being understood to report Plaintiff 
attacked Chandra Levy; engaged Chandra Levy in a fu-
rious phone call "screamfest"; had information about 
Chandra Levy she was hiding; [**56]  is an angry, jeal-
ous, betrayed spouse who had a motive to see that Chan-
dra Levy disappeared; and had information about the 
disappearance Plaintiff wrongfully refused to provide to 
the police. Whether such statements were so understood 
by an ordinary reader is a jury question. 

Defendant contends the verb "attacks" in the cover 
page headline "carries a broad range of possible mean-
ings," some of which are not defamatory. See Doc.19 at 
p.13:11-23. Even assuming, arguendo, there are 
non-defamatory readings of the word "attacks" in the 
context of the headline, all that the law requires is that 
the headline is reasonably susceptible to one defamatory 
meaning. See Kaelin, 162 F.3d at 1040; Williams v. Dai-
ly Review, Inc., 236 Cal. App. 2d 405, 410, 46 Cal. Rptr. 
135 (1965) ("language may be libelous on its face even 
though it is susceptible of an innocent interpretation"), 
overruled on other grounds by Brown v. Kelly Broad-
casting Co., 48 Cal. 3d 711, 735-36, 771 P.2d 406, 257 
Cal. Rptr. 708 (1989). 

Defendant contends the subheading, "the furious 
phone call," "makes clear that the alleged 'attack' oc-
curred in the course of 'the' telephone conversation, and 
could not, therefore, be [**57]  a physical attack." 
Doc.19 at p.14:1-2. While a reader might infer from the 
presence of the sub-headline, "the furious phone call," 

that the attack was verbal rather than physical, others 
could reasonably not draw such an inference. The cover 
headlines taken together are reasonably susceptible to a 
defamatory meaning. 

In Kaelin, the following headline, published by 
Globe Communications Corporation ("Globe") in the 
National Examiner one week after O.J. Simpson was 
acquitted of the murders of Nicole Brown Simpson and 
Ronald Goldman, was held to be reasonably susceptible 
of a defamatory meaning: "COPS THINK KATO DID 
IT! /... he fears they want him for perjury, say pals." See 
Kaelin, 162 F.3d at 1042. The cover article began on 
page 17 of the publication and stated that Kaelin was 
suspected of perjury for not revealing everything he 
knew. See Kaelin, 162 F.3d at 1038. Globe argued that 
even if the front page headline could be found to be false 
and defamatory, the totality of the publication was not. 
Globe's position was that because  [*966]  the text of 
the accompanying story is not defamatory, the headline 
by itself could not be the basis for a libel [**58]  action 
under California law. See Kaelin, 162 F.3d at 1040. 
Kaelin held that "a court must examine the totality of the 
circumstances of the publication." Kaelin, 162 F.3d at 
1041. "This is a rule of reason. Defamation actions can-
not be based on snippets taken out of context. By the 
same token, not every word of an allegedly defamatory 
publication has to be false and defamatory to sustain a 
libel action." Kaelin, 162 F.3d at 1040. 

Defendant argues that false statements that are "in-
nocuous" are not actionable because they are not at odds 
with the moral expectations of the community. See 
Selleck, 166 Cal. App. 3d at 1132. Kaelin held that since 
the publication appeared one week after the acquittal of 
O.J. Simpson, a reasonable person could have concluded 
the word "it" in the headline referred to the murders of 
Nicole Brown Simpson and Ronald Goldman. See 
Kaelin, 162 F.3d at 1040. The follow-on phrase, "he 
fears they want him for perjury, say pals," did not negate 
such an interpretation, the headline was reasonably sus-
ceptible of a defamatory meaning. See id. Whether or not 
the entirety of [**59]  the publication, including the 
cover story published on page 17, remedied any false and 
defamatory meaning gleaned from the front-page head-
lines was a matter of fact for the jury to determine. See 
Kaelin, 162 F.3d at 1041. 

Defendant contends the text of the article, 32 pages 
removed from the cover, negates any defamatory mean-
ing which could be inferred from the headlines. See 
Doc.19 at p.15. The article's headline in all-caps is 
"COPS: CONDIT'S WIFE ATTACKED CHANDRA," 
followed underneath and to the right in a box by the 
sub-headline, "Explosive phone call before intern van-
ished." A caption above the main headline and under-
neath a photograph of Plaintiff reads: "Bitter Carolyn 



Page 15 
248 F. Supp. 2d 945, *; 2002 U.S. Dist. LEXIS 16107, **; 

90 A.F.T.R.2d (RIA) 5717; 30 Media L. Rep. 2537 

Condit flew into a rage at Chandra during a 
no-holds-barred phone call." The first paragraph reads, 
"Gary Condit's bitter wife flew into a rage and attacked 
Chandra Levy in a furious confrontation just days before 
the intern's disappearance, the Enquirer has learned ex-
clusively." The next paragraph states: "In a major break-
through, investigators have uncovered what they say is 
'the blowup phone call' between Chandra and Carolyn 
Condit - during which the 24-year-old intern told an en-
raged [**60]  Carolyn that Gary was dumping her to 
start a new life and family with Chandra." The final par-
tial paragraph on page 32, continuing onto page 33, 
states: "The source close to the case added: 'No one is 
suggesting Carolyn is guilty of anything -- but investiga-
tors believe she could be the key to learning the events 
that may have precipitated Chandra's disappearance.'" 
Complaint, Exh. 1. All these statements were published 
at the time the disappearance was disclosed and did not 
refer to stale events in a way that would communicate 
they did not mean to suggest Plaintiff had any role in Ms. 
Levy's disappearance. 

Defendant contends the references to the phone call 
clarify the "attack" was verbal rather than physical, and 
the statement that Plaintiff was not being accused of an-
ything negates the implication Plaintiff committed a 
crime. See Doc.19 at p.15. The situation was similar in 
Kaelin, where Globe argued the story cleared up any 
false and defamatory meaning that could be found from 
the cover: 
  

   Whether it does or not is a question of 
fact for the jury. The Kaelin story was lo-
cated 17 pages away from the cover. In 
this respect, the National Examiner's front 
page headline is [**61]  unlike a conven-
tional headline that immediately precedes 
a newspaper story, and nowhere  [*967]  
does the cover headline reference the in-
ternal page where readers could locate the 
article. A reasonable juror could conclude 
that the Kaelin article was too far re-
moved from the cover headline to have 
the salutary effect that the Globe claims. 

 
  
 Kaelin, 162 F.3d at 1041. 

Here, the cover headlines here are separated from 
the article by 32 pages, almost twice as far removed as 
the article at issue in Kaelin, without any reference to the 
internal page where the cover story can be found. The 
headlines on page 32 and the first paragraph of the article 
are all reasonably susceptible to the interpretation that 
Plaintiff physically attacked Ms. Levy. One sentence that 
discusses the "attack" makes no reference to a phone call. 

Whether or not the remainder of the article clears up any 
false and defamatory meaning, as to the nature and 
number of any attack(s), that may be inferred from the 
article as a whole is a question of fact for the jury. The 
phrase, "No one is suggesting Carolyn is guilty of any-
thing," does not cure the article's language, which is am-
biguous and invites the [**62]  reader to inquire, "guilty 
of what?", "suggested by whom?", and "if not now, 
when?". None of the references in the article addresses 
the reasonable interpretation, susceptible of a defamatory 
meaning, that Plaintiff was hiding information about Ms. 
Levy's disappearance. 

Defendant's motion to dismiss the Complaint's first 
claim on the ground the First Offending Statements are 
not reasonably susceptible to a defamatory meaning is 
DENIED. 
 
2. Second and Third Offending Statements  

Defendant moves to dismiss Plaintiff's second and 
third claims on the ground the Second and Third Of-
fending Statements are not reasonably susceptible of a 
defamatory meaning. See Doc.19 at p.16:14-15. De-
fendant contends a person "in Mrs. Condit's position is 
no less well-thought-of for expressing anger at her hus-
band's paramour, nor for fighting to maintain the integri-
ty of the family unit.... No one who read the story and 
believed those allegations to be truthful would lower his 
or her estimation or opinion of Mrs. Condit." Doc.19 at 
p.16:17-21. Defendant contends the account of the phone 
call was "innocuous" because it did not involve conduct 
at odds with the moral expectations of the community.  
[**63]  See Doc.34 at p.10:21-23. This partial analysis 
is misleading and incomplete as it fails to search the pub-
lished words for alternative defamatory interpretations as 
is required under the law. 

Unlike Selleck, Eastwood, and Masson v. New 
Yorker Magazine, Inc., 501 U.S. 496, 115 L. Ed. 2d 447, 
111 S. Ct. 2419 (1991), on which Plaintiff relies, the ar-
ticles, subject of the second and third claims, do not state 
or insinuate Defendant interviewed Plaintiff. See Doc.28 
at pp.17-19. "False attribution of statements to a person 
may constitute libel, if the falsity exposes that person to 
an injury comprehended by the statute." Masson, 501 
U.S. at 510 (citing, inter alia, Selleck, 166 Cal. App. 3d 
at 1132 ("Falsely ascribing statements to a person which 
would have the same damaging effect as a defamatory 
statement about him is libel.")). In Masson the fact the 
statements attributed to the plaintiff were placed within 
quotation marks was found misleading. See Masson, 501 
U.S. at 511-12, 517 ("quotations may be a devastating 
instrument for conveying false meaning"). Here, no actu-
al words purportedly spoken by Plaintiff were placed in 
quotation marks [**64]  in the offending articles. Cf. 
Bindrim v. Mitchell, 92 Cal. App. 3d 61, 155 Cal. Rptr. 



Page 16 
248 F. Supp. 2d 945, *; 2002 U.S. Dist. LEXIS 16107, **; 

90 A.F.T.R.2d (RIA) 5717; 30 Media L. Rep. 2537 

29 [*968]  (1979) (publication attributing profane words 
to plaintiff (through a thinly veiled fictional character) 
held to be defamatory). The articles do not "quote" or 
paraphrase the words purportedly spoken by Plaintiff to 
Ms. Levy during the "furious phone call." The article in 
the issue dated August 7, 2001, paraphrases some of 
what Ms. Levy purportedly said to Plaintiff, but none of 
what Plaintiff purportedly said in response. Plaintiff does 
not allege the Second and Third Offending Statements 
are defamatory because of any statements the Enquirer 
reported Plaintiff uttered during the "furious phone call." 
Rather, Plaintiff alleges the statement that any such call 
occurred and that it was made in a furious, enraged, bit-
ter manner is false and defamatory. 

Plaintiff's cases refer to language which tended to 
injure individuals in their occupations. See, e.g., Cepeda 
v. Cowles Magazines & Broad., Inc., 328 F.2d 869, 870 
(1964) (published statements, including that Cepeda was 
"temperamental, uncooperative and underproductive[,] ... 
would tend to injure Cepeda in his occupation [as]  
[**65]  a notable baseball player"); Walker v. Kiousis, 
93 Cal. App. 4th 1432, 114 Cal. Rptr. 2d 69 (2001) (re-
port that plaintiff police officer used profanity and made 
threats during a traffic stop of a courteous citizen tends 
to injure plaintiff in his occupation); Kapellas v. Kofman, 
1 Cal. 3d 20, 459 P.2d 912, 81 Cal. Rptr. 360 (1969) 
(editorial opposing plaintiff's candidacy for city council 
stating her children were delinquents and implying she 
was unfit to be a mother or a city councilwoman tends to 
injure her in her desired occupation); Maidman, 54 Cal. 
2d 643, 649, 7 Cal. Rptr. 617, 355 P.2d 265 (editorial 
injured plaintiff in his position of prominence as chair-
man of a Southern California Jewish organization). 

Plaintiff's contention that the Second and Third Of-
fending Statements are reasonably susceptible of a de-
famatory meaning because they imply marital discord 
fails. In Time, Inc. v. Firestone, 424 U.S. 448, 458, 47 L. 
Ed. 2d 154, 96 S. Ct. 958 (1976), a report that allegedly 
falsely stated the plaintiff committed adultery and cruelty 
toward her husband was found reasonably susceptible of 
a defamatory meaning. No report of such conduct on the 
part of Plaintiff is contained in the Second and Third 
Offending Statements. Neither [**66]  do the Offending 
Statements report or suggest Plaintiff engaged in the kind 
of immoral or improper marital conduct. See Gariepy v. 
Pearson, 92 U.S. App. D.C. 337, 207 F.2d 15 (D.C. Cir. 
1953) (broadcasts that money was paid to husband by 
another man for "alienation of affection" might reasona-
bly be understood as implying that plaintiff was an un-
chaste wife); Thackrey v. Patterson, 81 U.S. App. D.C. 
292, 157 F.2d 614, 615 (D.C. Cir. 1946) (defamatory 
meaning possible in report stating plaintiff wife bought 
her husband with money, found him disappointing as an 
editor and inadequate as a husband, and desired a differ-

ent man). Immoral conduct in the marriage is not at-
tributed to Plaintiff. 

"The code definition of libel is very broad and has 
been held to include almost any language which, upon its 
face, has a natural tendency to injure a person's reputa-
tion, either generally, or with respect to his occupation." 
MacLeod v. Tribune Publishing Co., 52 Cal. 2d 536, 
546, 343 P.2d 36 (1959). This includes a meaning which 
could expose Plaintiff to injury to reputation by attrib-
uting to Plaintiff the appearance of negative personal 
traits or attitudes the person does not possess. See Mas-
son, 501 U.S. at 517. [**67]  The article in the August 
17, 2001, issue reports that when Plaintiff called her 
husband's apartment, Ms. Levy answered the phone and 
proceeded to tell Plaintiff that her husband "Gary was 
dumping her to start a new life and family with Chan-
dra." Complaint, Exh. 1. That Plaintiff purportedly  
[*969]  became upset, enraged, and engaged in "a heat-
ed phone screamfest" with Ms. Levy, if false, attributes 
to Plaintiff a bitter and angry disposition, intemperance, 
and loss of control, which are traits that could subject 
Plaintiff to contempt, opprobrium, ridicule, and humilia-
tion if she was unable to deal with the matter in a rational 
and reasonable manner. It is only necessary that some 
could view Plaintiff with contempt, ridicule, obloquy or 
avoidance, although others might react differently to the 
articles' portrayal of Plaintiff. 

Defendant argues that any reasonable person could 
expect an angry, emotional outburst from a wife who, 
upon calling her husband's apartment on the opposite 
side of the country, reaches a young female intern who 
answers the phone, who allegedly proceeds to disclose 
that the caller's husband is in love with the intern and 
"was dumping her to start a new life and family [**68]  
with Chandra." However, the reported "fact" that a phone 
call occurred during which Plaintiff manifested rage and 
exchanged "heated" words at high volume with Ms. 
Levy, could falsely convey to the reader that Plaintiff is 
an intemperate hothead who engaged in a screamfest on 
a long distance phone call with a person she did not 
know, when prudence dictated terminating that call and 
not "losing her temper." Such conduct could cause others 
to have contempt for, to ridicule, shun or avoid Plaintiff, 
making the statements reasonably susceptible to a de-
famatory meaning. 

The Second and Third Offending Statements may 
also be reasonably susceptible of a defamatory meaning 
to the extent they tend to support or lend context to the 
First Offending Statements' implication that Plaintiff 
physically attacked Ms. Levy, had something to do with 
Ms. Levy's disappearance, or that Plaintiff was hiding 
information relevant to Ms. Levy's disappearance. The 
Second and Third Offending Statements communicate or 
imply that Plaintiff was very upset with Ms. Levy "just 



Page 17 
248 F. Supp. 2d 945, *; 2002 U.S. Dist. LEXIS 16107, **; 

90 A.F.T.R.2d (RIA) 5717; 30 Media L. Rep. 2537 

days before" Ms. Levy's disappearance. The August 7, 
2001, article later states: "After the explosive call, a 
fuming Carolyn whisked off to Washington,  [**69]  
D.C., on April 28" where she remained in her husband's 
apartment until May 3. See Complaint, Exh. 1. In the 
context of the First Offending Statements and the rest of 
the article, the Second Offending Statements link Ms. 
Levy's disappearance in time to the heated phone call, 
implying Plaintiff had something to do with Ms. Levy's 
disappearance or that after an angry and heated exchange 
Plaintiff had something to hide or was withholding in-
formation. See Solano, 292 F.3d 1078, 2002 WL 
1291240 at *3 ("'A defendant is liable for what is insinu-
ated as well as for what is stated explicitly.'") (quoting 
O'Connor v. McGraw-Hill, 159 Cal. App. 3d 478, 206 
Cal. Rptr. 33 (1984)). 

The Second and Third Offending Statements are 
reasonably susceptible of a defamatory meaning. De-
fendant's motion to dismiss the Complaint's second and 
third claims for libel on the ground they allege offending 
statements not reasonably susceptible of a defamatory 
meaning is DENIED. 
 
D. Plaintiff's Objections to the Declaration of David 
Perel and Exhibits Attached Thereto  

Plaintiff objects to various aspects of the Declaration 
of David Perel. See Doc.31. Plaintiff contends there is no 
foundation, personal [**70]  knowledge, or proper 
grounds for opinion for Mr. Perel's statements regarding 
the Enquirer's change of focus in the late 1980s and his 
claim the Enquirer has broken several significant nation-
al news stories since the late 1980s. See id. at p.2; 
Doc.22 at PP4, 11. Mr. Perel states he joined the En-
quirer in 1985, was appointed  [*970]  Executive Edi-
tor in September 1996, and was appointed Editor in July 
2001. See Doc.22 at PP2-3. He does not state what his 
duties were (and are) in his various capacities at the En-
quirer, or even what his capacity was between 1985 and 
1996 (except to state that in 1994 and 1995 he was the 
editor in charge of the Enquirer's coverage of the O.J. 
Simpson trial for the murder of Nicole Brown Simpson 
and Ronald Goldman). It cannot be determined whether 
Mr. Perel's statements in paragraphs 4, 7, and 11 are 
based on fact or opinion, or what foundation he has for 
making those assertions. See Fed.R. Evid. 701, 702. 
Plaintiff's objections to paragraphs 4, 7, and 11 of Mr. 

Perel's declaration are sustained. Since Mr. Perel's capac-
ity as editor at the Enquirer working on the O.J. Simpson 
case, and since 1996 is specified, and he asserts [**71]  
he has personal knowledge of these events, the objec-
tions to paragraphs 1-3, 5-6, 8-10, and 12-13 are over-
ruled. 

Plaintiff's hearsay objections to the New York Times 
article, Mr. Perel's partisan characterization of it, and 
other attached articles, have been fully considered. See 
Doc.31 at p.3. Such anecdotal evidence offered to assist 
the determination of the legal issue whether the Enquirer 
is a newspaper, has been considered. The evidence is not 
misleading or confusing. It is an opinion, offered among 
a number of circumstances relevant to making the legal 
determination on the 48a "newspaper" issue. The objec-
tion is overruled. 
 
V. CONCLUSION  

Defendant's motion to dismiss or strike, or alterna-
tively, summary judgment and attorney's fees on the 
ground California's anti-SLAPP suit statute applies is 
DENIED. 

Defendant's motion to dismiss, or alternatively, for 
summary judgment, on the ground Plaintiff failed to 
comply with California Civil Code section 48a is DE-
NIED. 

Defendant's motion to dismiss the Complaint's first 
claim for libel on the ground it alleges offending state-
ments not reasonably susceptible to a defamatory mean-
ing is DENIED. 

Defendant's motion to dismiss [**72]  the Com-
plaint's second and third claims for libel on the ground 
they allege offending statements not reasonably suscep-
tible of a defamatory meaning is DENIED. 

Within five (5) days following the date of service of 
this decision, Plaintiff shall lodge a proposed order in 
conformity with this decision. 

SO ORDERED. 

DATED: July 10, 2002. 

Oliver W. Wanger 

UNITED STATES DISTRICT JUDGE  

 


